Hoe werkt Pomodori?

In een eerdere blog Productiviteitsapp werken niet schreef ik al dat ik niet per se een voorstander ben van productiviteitspaps. Waarom lees je in die blog. Vandaag wil ik je wel meer vertellen over de Pomodori techniek. Een manier van werken die veelvuldig gebruik wordt, en waar je niet per se een app voor nodig hebt.

Wat is de Pomodori techniek?

Wanneer je het woord ‘pomodori’ vertaald vanuit het Italiaans krijg je het woord tomaat. Maar hoe is dit ontstaan? In de jaren tachtig was Francesco Cirillo het zat. Hij had constant last van afleiding en kreeg hierdoor het werk wat hij wilde doen niet gedaan. Spontaan pakte hij een kookwekker uit de keuken, die toevallig in de vorm was van een tomaat. Deze zette hij op 25 minuten zodat hij kon werken gedurende deze periode. Door te communiceren dat hij gedurende de ‘pomodori’  niet gestoord kon worden, had hij inderdaad minder last van afleiding. Bijkomend gevolg, hij ging productiever werken. Hoe eenvoudig het ontstaan van een techniek kan zijn.

Hoe werkt de Pomodori techniek?

Nu zijn er verschillende manieren hoe je de Pomodori techniek kan toepassen. Ik leg je er twee uit. De eerste gebruikte ik veel tijdens mijn studie als ik verslagen moest schrijven waar ik niet heel veel motivatie voor had. Ik zette dan een timer voor 25 minuten en als de wekker ging even een korte pauze van 5 minuten houden. Na vier keer dit herhaald te hebben hield ik een langere pauze van een uur. Wat mij hielp om op deze manier te werken is alle meldingen afzetten op mijn telefoon. Misschien zelfs in vliegtuigstand. Zelf vind ik het fijn om met een muziek op te werken. Meestal doe ik dan, ook als ik alleen in de ruimte zit een koptelefoon op. Hierdoor hoor ik nog minder van de omgevingsgeluiden. De 25 minuten gebruikte ik dan om stomweg verder aan mijn verslagen te schrijven. Net zolang tot het af was.

Er is dus ook nog een andere manier van werken. Hiervoor is het slim om ook pen en papier te pakken. Of een document te openen op je laptop. Zelf zou ik de voorkeur hebben voor het eerste, omdat als je straks eenmaal aan het werk bent je het papier in het zicht kan houden.

Wat je dan als eerste doet is alle werkzaamheden/taken/activiteiten op papier zetten. Je hoeft niet na te denken over een volgorde of hoe groot is. Het gaat erom dat het allemaal uit je hoofd is. Als echt alles op papier staat ga je de taken indelen. De uitdaging is dat elke taak maximaal 25 minuten duurt. Extra tip: gebruik de methode uit Eat that frog en zet de belangrijkste taak bovenaan en voer die dan ook het eerst uit. Qua pauzes zou ik precies hetzelfde doen. Herhaal de 25 minuten vier keer en houd vervolgens een langere pauze.

Ja, maar wat als…

Je heel snel afgeleid bent? Zelf heb ik altijd iets van een notitievel liggen. Mijn taken schrijf ik sowieso altijd op mijn planner en hier zit ook een krabbelstuk op. Daar kan ik dus een korte aantekening maken en vervolgens terug naar waar ik mee bezig was. Eind van de dag ruim ik al deze krabbels op. Soms is het iets wat bij een toekomstige taak hoort, soms is het ook even een gedachte. Door het op te schrijven, kan het uit je geheugen en hoef je er niet meer aan te denken. Daarnaast is het een kwestie van jezelf iets aanwennen of jezelf belonen. Met de app Forest kun je ook een timer instellen, als je de timer volbrengt plant je een boompje en kun je zo je eigen bos bouwen.

Ik met anderen in dezelfde ruimte werk? Communiceer! Het blijft een gouden regel, maar als je dingen veranderd is het handig om dit te vertellen. Rick Pastoor schrijft in zijn boek Grip dat zijn collega’s een koptelefoon op hebben als ze niet gestoord willen worden. Kijk dus met anderen wat je hierover kunt afspreken. Misschien zijn er wel meer die tegen dit probleem aanlopen.

Mijn taak veel korter is dan 25 minuten? Kijk of je met meerdere taken 25 minuten kunt volmaken. Zo doe je bijvoorbeeld een taak van 10 minuten en een taak van een kwartier. Het kan allemaal. Voorbereiding hierin is het halve werk. En als je nu vijf minuten over heb. Kijk op je takenlijst welke taak vijf minuten duur om zou je pomodori toch helemaal vol te maken.

Kom je er nu niet uit of zou je meer willen weten over het maken van planningen en productiviteit? In de maandelijkse nieuwsbrief ontvang je elke maand een tip en blijf je op de hoogte van het laatste nieuws van Get it together!

*In dit artikel is gebruikt gemaakt van affiliatiemarketing. De betekent dat wanneer je een van de links gebruikt en een aankoop dit ik een klein percentage van de opbrengst krijg.