Als alles anders wordt, 4 tips

Hoeveel zin heeft het om een planning te maken als het leven zomaar veranderd? Dat het leven namelijk veranderd is een gegeven. Het leven gebeurt juist als andere plannen aan het maken bent. Alleen hoe ga je er mee om? Hoe zorg je er voor dat je niet ondersneeuwt in alles wat er kan gebeuren. Ik geef je mijn vijf tips.

1. Kijk naar je planning

Stap een als je leven ineens verandert, op welk facet dan ook, is het kijken naar je planning. Welke afspraken heb je komende dagen gepland staan? Kunnen die afspraken doorgaan of niet? Maak een lijstje met welke afspraken op je planning jij moet wijzigen, omdat deze voor nu niet haalbaar zijn. Alles mag kriskras door elkaar, dus voor nu ga zeker niet ordenen.

 

2. Wat is je prioriteit?

Oké de eerste lijst is gemaakt, met is er nu echt belangrijk. Laten we voorop stellen dat de kans groot is dat dit de onverwachtse situatie is. Maar ook daarna is het fijn om verder te kijken. Kun je wel of niet voor opdrachtgevers werken? Denk niet aan wat je moet, maar waar je behoefte ligt. En ja, ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Uiteindelijk moet er natuurlijk ook geld in het laatje komen. Maar niemand heeft er iets aan als jij jezelf over de kop werkt. Dus probeer het uit te splitsen. Wat móet echt, wat kan ook wel wachten.

 

3. Maak een aangepaste planning

Wegstrepen is natuurlijk een, maar een aangepaste planning maken is natuurlijk key. Zonder gestreept. Begin dus op een blanco vel. Zelf ben ik in dit soort gevallen juist een voorstander van een fysieke planner. Ja, je zal wellicht nog meer gaan strepen, aan de andere kant zijn de mogelijkheden op een fysieke planner beperkt. En juist in onverwachtse moment is het hebben van letterlijk beperkte ruimte helpend. Er is niet meer plek dan dat er schrijfruimte is.

 

4. Communiceer dat alles anders gaat

Deze tip kun je in twee delen uitsplitsen. Als er iets onverwachts gebeurt, zul je dit moeten communiceren met de mensen die dit direct aangaat. Toen ik weer dubbel ging zien en de huisarts belde was ik voor een opdrachtgever aan het werk. Deze heb ik direct op de hoogte gebracht. Er was geen concreet plan, maar ook dit kun je dan communiceren.

Als er meer duidelijkheid is en jij aan de hand van de eerdere tips een planning hebt gemaakt kun je dit communiceren. Stem met iedereen af, wat heb jij van hen nodig en wat hebben zij van jou nodig? Als dat ver uit elkaar ligt, kun je kijken waar de middenweg ligt. Is er misschien een gedeelte van de werkzaamheden die je tijdelijk kan onderbrengen bij een andere ondernemer? Of moet je er in dit geval voor kiezen om de opdracht terug te geven?

Kortom als er iets onverwachts gebeurt, is er genoeg dat er geregeld moet worden. Kom je hier nu niet uit of vind je het lastig om bepaalde knopen door te hakken? Schroom dan niet om contact op te nemen. Snel schakelen kan altijd!