3 tips voor een aanbod doen na je weggever

Categorie: Get it done

Of je nu een webinar geeft of je e-book gratis beschikbaar stelt. Het zijn allemaal manieren om mogelijke klanten met jou kennis te laten maken. Alleen hoe pak je dat aan. In deze mailing wil ik het hebben over de praktische opvolging als je een webinar hebt gegeven. Hoe je dat met een e-book doet, zul je in een volgende Get it done lezen.

Wanneer je met een webinartool werkt als Webinargeek kun je een koppeling maken met Mailblue. Megahandig, want dat scheelt jou een heleboel tijd en uitzoeken. Je kunt zelf aangeven welke data je naar Mailblue wil verzenden, maar voor mijn webinar ‘Notion, wat kun je er nu mee?’ heb ik het volgende ingesteld:

  1. Mensen worden op een lijst gezet als zij zich inschrijven;
  2. Mensen krijgen de tag ‘webinar gekeken’ wanneer ze live meekijken;
  3. Mensen krijgen de tag ‘niet gekeken’ als ze er niet bij waren.


En vervolgens kun je hier een automatisering mee maken. Daarin kan je het verschil maken tussen de wel en niet kijkers, waarmee je de wel-kijkers bericht stuurt dat je het fijn vond dat ze erbij waren. De niet-kijker stuur je bijvoorbeeld een bericht dat je het jammer vind dat ze hem gemist hebben.

Daarnaast kun je de informatie de de inschrijver heeft toespitsen. Zo kun je een niet-kijker net wat meer informatie geven over wat precies je aanbod is, terwijl je de wel-kijker meer een samenvatting geeft van wat ze al gehoord hebben.

En daarnaast kun je interessante informatie hier uit halen. Hoeveel mensen schaffen je aanbod uiteindelijk aan? Hebben zij het webinar live gekeken of niet?

Allemaal informatie waardoor jij weet of je webinar goed draait en de mailings die daarop volgen.

Let wel op, volgens de AVG mag je mensen die zich inschrijven voor jouw webinar niet zomaar op je nieuwsbrieflijst zetten. Wel een leuke kans om in een mail naar het webinar te noemen om ze zo nog meer gratis waarde te geven!

Oh, en nog een tip. Mensen staan niet heel erg te springen op nog tig mailtjes na het webinar. Geef in de eerste mail bijvoorbeeld aan hoeveel ze er kunnen verwachten en dat zij zich ten alle tijden uit kunnen schrijven.

Deze blog heb ik eerder verzonden aan alle inschrijvers van Get it done. Wil jij deze gratis wekelijks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in via deze link.