3 redenen voor een zakelijk nummer

Een zakelijk nummer: 3 redenen

Sinds augustus 2020 heb ik een zakelijk nummer. En wat een verademing is dat. Achteraf gezien had ik gewild dat ik het veel eerder had gedaan. Maar de zoektocht naar welke manier het beste bij mij past was nogal een weg. Er zijn vandaag de dag zoveel opties. Ik vertel je in deze blog 3 redenen om voor een zakelijk nummer te kiezen.

1. Privé is privé.

Drie jaar lang had ik geen zakelijk nummer en was mijn privénummer ook het nummer waar mijn klanten mijn zakelijk konden bereiken. Heel gelukkig werd ik er alleen niet van. Een klant dat ‘s avonds laat toch nog appte om iets te overleggen. Of in het weekend toch even kort gebeld te worden. Doordat ik op WhatsApp de blauwe vinkjes heb aanstaan, konden ze ook gelijk zien of ik iets gelezen had. En als dat het geval was, voelde het voor mij niet heel erg fijn om dat te laten liggen.

Door een zakelijk nummer heb ik dat onderscheid nu wel. Op WhatsApp Business heb ik mijn blauwe vinkjes en meldingen standaard uit staan. Als ik aan het werk ben heb ik WhatsApp Business op mijn laptop open staan waardoor ik precies zie wat er binnenkomt. De allerfijnste uitkomst zelf vind ik zelf dat als ik niet aan het werk ben een afwezigheidsbericht kan aanzetten en mijn klanten weten dat ik op dat moment niet aan het werk bent.

2. Een automatisch antwoord

En dat afwezigheidsbericht is misschien wel een van de grootste reden om voor een zakelijk nummer te kiezen. Via WhatsApp Business kun je er voor kiezen tussen welke tijden die verzonden wordt en of deze naar al je contactpersonen gezonden moet worden. Zelf vind ik dit bijvoorbeeld fijn aangezien ik niet op donderdagochtend werk. Mijn klanten krijgen van mij buiten mijn werktijden van mij het volgende bericht: ‘ Hi! Dankjewel voor je bericht, op dit moment ben ik niet aan het werk. Mijn werktijden zijn maandag-woensdag & vrijdag van 9-18 uur en donderdag van 13-18 uur. Je kunt binnen deze tijden een reactie verwachten. Heb je een uitgebreide vraag? Stuur dan een mail!’ Daarin tackel ik gelijk ook iets anders. Werkzaamheden worden niet per app doorgegeven, maar per mail. Op die manier houd ik voor mezelf het overzicht en vergeet ik niks te doen.

3. Het kan gewoon op één telefoon

Mijn grootste bezwaar voor een zakelijk telefoonnummer was dat ik dacht dat ik met twee telefoons in de weer moest gaan. Ik zag dit al verkeerd ga. Telefoon vergeten op te laten, geen beltegoed, telefoon vergeten mee te nemen. Laat staan dat de kosten voor een tweede telefoon tegenwoordig ook niet weinig zijn. Via T-Mobile heb ik nu een zakelijk abonnement afgesloten waarmee ik gelijk ook een zakelijk nummer kreeg. Tenminste ik betaal daar € 8,50 voor per maand. Via de app van T-Mobile kan ik schakelen of ik zakelijk of privé wil uitbellen. Verder hoef ik geen aparte bundel af te sluiten voor belminuten of internet, wat behoorlijk in de kosten scheelt. En je kan het dus zo instellen dat als mensen je buiten je werktijden proberen te bellen gelijk naar je veicemail gestuurd worden. De melding krijg je pas wanneer je weer aan het werk bent.

Zelf ben ik dus enorm fan van de optie van T-Mobile. Het enige nadeel wat ik er van vindt is dat ik overdag niet kan zien of ik zakelijk of privé gebeld wordt. Maar ik hoef niet met twee telefoons te klunsen, en heb geen ‘gratis’ app op mijn telefoon staan die best hoog oploopt in de kosten als je er mee belt.

Als je na deze blog twijfelt of een zakelijk nummer voor jou een oplossing is? Schrijf voor jezelf op waar jij je nu aan stoort als het om het hebben van één nummer gaat. En je kunt mij dus altijd een appje op 0852007166 sturen, mailen als je een vraag hebt of het contactformulier invullen.