Financiële (on)rust: 4 stappen

Financiële onrust. Ik ken eigenlijk niemand die er nog nooit mee te maken heeft gehad. Of dat nu gaat om je studentenperiode of als ondernemer. Gek genoeg praten we er maar weinig over. Praten over geld zit niet helemaal in ons Nederlands bloed. Maar ik heb wel drie stappen voor je geschreven die je kunnen helpen om naar financiële rust te gaan.

Stap één: overzicht

Onrust en het hebben van geen overzicht gaan vaker niet dan wel hand in hand met elkaar samen. Stap één is daarom ook het krijgen van meer overzicht. Hoe pak je dat aan? Als ik zelf onrust rondom mijn financiën ervaar open ik Excel en ga ik overzicht maken. Wat gaat er elke maand sowieso uit aan geld? Naast woonlasten, wat geef je uit aan boodschappen? Welke abonnementen heb je lopen? Ook heb ik altijd een reservepotje en reserveer ik een vast bedrag per maand voor mijn katten waar ik hun voer en dierenartskosten van betaal.

Daarnaast heb ik een apart blad waarin ik mijn zakelijke kosten opneem. Denk aan mijn boekhoudsysteem Moneybird waar ik elke maand voor betaal, mijn hosting of mijn bankkosten. In dit blad neem ik ook het onderdeel privé opname op. De hoeveel geld bepaal ik van het eerste sheet. Ik zie daar namelijk wat ik privé nodig heb om rond te kunnen komen.

 

Stap twee: durf kritisch te zijn

Als alles op papier staat is dit misschien wel de leukste stap. En soms ook eentje die veel tijd rooft of een beetje ongemakkelijk voelt. In stap twee kijken we namelijk naar alle kosten die je maakt. Zijn deze logisch? Kan het goedkoper? Zelf vergelijk ik elk jaar het energieaanbod. Kijk ik of dit goedkoper kan elder. Vaak zijn er ook leuke overstapkortingen dus het is zeker het vergelijken waard. Dit geldt ook voor je autoverzekering en soms ook voor je zorgverzekering.

Het is sowieso de moeite waard om te kijken naar alle verzekeringen. Al jaren is bekend dat Nederlanders onnodig oververzekerd zijn. Hiermee bedoelen ze dat ze voor teveel waarde verzekerd zijn. Hier betaal je onnodig dus veel premie voor. Even een werkje, maar het betaald zich heel gemakkelijk weer terug.

Maar ook abonnementen kunnen vaak goedkoper. Of misschien zelf helemaal opgezegd worden. Nee, nu ga ik niet gelijk over dat sportschoolabonnement beginnen. Die ligt teveel voor de hand. Maar je kunt bijvoorbeeld kijken naar een abonnement op een tijdschrift. Lees je deze ook daadwerkelijk elke keer dat die verschijnt? En lees je hem dan, omdat je hem toch krijgt of vind je het hele blad interessant? Je kunt bijvoorbeeld de overweging maken om via Blendle te gaan lezen. Voor een tientje per maand kun je dan allerlei tijdschriften/artikelen lezen. En je kunt het een maand gratis proberen. Bijkomend voordeel, het scheelt een hoop papier, doordat je digitaal leest.

Uiteraard is het dan logisch dat als dit het geval is, je dit regelt en de verlaging in uitgaven in je Excel-bestand verwerkt!

 

Stap drie: reserveren kun je leren

Gek genoeg zie ik dit maar weinig ondernemers doen. Geld reserveren. Ja, oké de meeste ondernemers zetten hun btw netjes apart zodat ze na de aangifte omzetbelasting zich geen zorgen hoeven te maken. Maar heb jij ook potjes voor bijvoorbeeld cursussen of opleidingen? Door een potje hiervoor te maken kun je zien of je ergens wel of geen budget voor hebt. KNAB heeft zelfs het voordeel dat je onbeperkt rekeningen aan kunt maken, dus zelfs per onderdeel een spaarrekening kan hebben. Privé bankier ik ook bij KNAB. Hier heb ik dan ook een aparte rekening voor de katten, zodat ik weet of ik genoeg geld opzij zet en niet voor onverwachte verrassingen kom te staan.

Er zijn verschillende websites die je kunt raadplegen om te kijken welk bedrag verstandig is om opzij te zetten. Daarnaast heb je natuurlijk je eigen voorkeuren. Zo zal de ene ondernemer meer geld willen reserveren voor fotoshoots dan een ander. Geen bedrag is verkeerd. Uiteraard ben je niet verplicht om te reserveren, maar dit kan je veel rust geven in het kunnen betalen van alles.

 

Stap vier: gebruik een boekhoudsysteem

Het beste bewaar je voor het laatst. Nu weet ik niet in hoeverre dit waar is. Maar dit is wel zeker aan te raden. Je kunt heel veel doen in Excel en er zijn gelukkig ook genoeg handige templates (bijvoorbeeld die van Administration with Lola). Maar ik raad je ook zeker aan om gebruik te maken van een boekhoudsysteem. Deze maakt het voor jou makkelijker om overzicht te krijgen en door vele automatiseringen ben je hier ook weinig tijd aan kwijt. Zelf gebruik ik vanaf dat ik begon met ondernemen Moneybird. Overzichtelijk en makkelijk in gebruik.

Er zijn dus tal van stappen die je kunt zetten om meer rust te krijgen in je financiën. Stap één heb je al gezet door deze blog te lezen. Wil je nu bijvoorbeeld meer weten over Moneybird? Ik schreef hier een whitepaper over met link waarmee je in plaats van 60 dagen, Moneybird maar liefst voor 120 dagen gratis kan gebruiken.

Heb je vragen of wil je samen kijken naar meer overzicht? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in!

In dit artikel is gebruikt gemaakt van affiliatiemarketing. De betekent dat wanneer je een van de links gebruikt en een aankoop dit ik een klein percentage van de opbrengst krijg.