Waarom slapen belangrijk is

Aangezien ik door heel Nederland werk breng ik de nodige uren in de auto door. Om die tijd een beetje goed te besteden luister ik graag naar boeken via Storytel. Op dit moment luister ik naar Dear Good Morning geschreven en voorgelezen door Lienke de Jong. Ik ga je sowieso meer vertellen over dit boek, maar vandaag wil ik het hebben over slaap.

Waarom slaap?

Huh, slaap? Ja, inderdaad slaap. Het is een onderwerp waar we het weinig over hebben. Echter is het voor jouw structuur en planning wel van groot belang om een goed slaapritme te hebben. Lienke haalt in haar boeken verschillende slaapexperts en onderzoeken aan die te maken hebben met dit onderwerp. Te weinig slaap of een slechte slaapkwaliteit heeft invloed op je fysieke en mentale gezondheid, maar ook op je geluksgevoel. Mensen die een goed slaapritme hebben zijn gelukkiger dan mensen met een verstoord slaapritme. Kort door de bocht gezegd dan.

Maar waar haal jij dit onderwerp dit aan? Nou, laten we eerlijk zijn. Als wij denken aan ondernemerschap is één van de dingen die zeker voorkomt de volgende: je eigen werktijden bepalen. Ik zal ook zeker toegeven dat dit voordelen heeft. Maar om er dan voor te kiezen om tot 12 uur in je bed te liggen is een ander verhaal. Je kunt je biologische klok er behoorlijk mee in de war brengen.

Ik gooide mijn slaapritme om

Sinds kort, voordat ik aan dit boek begonnen was, was ik al bezig met eerder opstaan. Nu volg ik Lienke al ik weet niet hoeveel jaar, maar altijd dat fijne ritme heb ik niet gehad. Een maand geleden stond ik gemiddeld om 8 uur op en was ik eigenlijk sowieso voor 10 uur niet aan het werk. Ik werkte daarentegen wel ‘s avonds langer door. Tegenwoordig sta ik tussen half 7 en 7 uur op en ga ik rond 9 uur aan het werk. Daarvoor doe ik naast een lekker kop koffie een stuk huishouden of ik ga sporten. Resultaat? Als ik aan het werk ga kan ik in een opgeruimde en rustige omgeving werken (als ik thuis werk) en rond ik mijn werkdag eerder af. Dit betekent voor mij ook dat ik ‘s avonds tijd is om te ontspannen met een leuke serie of een goed boek. En ik ga met een voldaan gevoel naar bed.

Alleen hoe doe je dat? Nou dat heeft dus te maken met slaap. Ik weet van mezelf dat ik tussen de 7 en 8 uur slaap nodig heb per nacht. Als ik dus tussen half 7 en 7 uur wil opstaan moet ik op tijd gaan slapen. Ik wil dus uiterlijk 23 uur in bed liggen. Door hier bewust mee bezig te zijn kom ik toe aan de uren slaap die ik nodig heb. Maar dan hebben we het alleen over het slaapritme.

Hoe zorg je voor een betere slaapkwalititeit?

Zonder dat het een wetenschappelijk artikel wordt met verschillende onderbouwingen zijn er natuurlijk tips die je kunt toepassen. Wil je wel de onderbouwen lezen? Schaf dan het boek van Lienke aan! Ze legt het op een leuke en fijne manier uit. Hier de tips van Lienke:
– Let op cafeïne, dit kan 8 uur in je lijf blijven
– Blauw licht, dit houd de aanmaak van het slaaphormoon melatonine tegen
– Opgeruimde slaapkamer, dit zorgt voor meer rust
– Doe geen inspannende activiteiten als sporten vlak voor het slapen gaan 😉

Denk je na het lezen van deze blog, ja leuk Lindsay, maar hoe? Daar kan ik je dan weer mee helpen. Plan een kennismakingsgesprek in en dan hebben we het er samen over.